Доробок методиста (45)
Вівторок, 15 червня 2021 20:06
МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ ЩОДО ВИВЧЕННЯ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ В ЗАКЛАДАХ ЗАГАЛЬНОЇ СЕРЕДНЬОЇ ОСВІТИ У 2021/2022 НАВЧАЛЬНОМУ РОЦІ (Проєкт)
Динаміка розвитку людства потребує вироблення у здобувачів освіти затребуваних життєвих умінь для подолання викликів сучасного соціуму. Розвиток аналітичного й критичного мислення, креативності, ініціативності, навичок комплексного розв’язання проблем, формування потреби активного самонавчання впродовж життя, виховання мовної стійкості, стресостійкості, гнучкості взаємопов’язані з формуванням компетентного мовця, національно свідомої, цілісної особистості. Навчати мови – це передусім формувати в учнів уміння усвідомлювати й доцільно використовувати багатство її виражальних засобів, виробити потребу здобувати інформацію з різних джерел, оцінювати й використовувати її для ефективної комунікації, висловлювати й відповідально обстоювати власну думку й позицію відповідно до ситуації спілкування. Зважаючи на це для успішної соціалізації здобувачі освіти мають усвідомити…
Опубліковано в
Методичні рекомендації
Вівторок, 26 січня 2021 12:10
ДОБІРКА МАТЕРІАЛІВ СТОСОВНО ОЦІНЮВАННЯ ОСВІТНЬОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ВЧИТЕЛІВ У ВНУТРІШНІЙ СИСТЕМІ ОЦІНЮВАННЯ ЯКОСТІ ОСВІТИ
Якість освіти - відповідність результатів навчання вимогам, встановленим законодавством, відповідним стандартом освіти та/або договором про надання освітніх послуг. Якість освітньої діяльності — рівень організації, забезпечення та реалізації освітнього процесу, що забезпечує здобуття особами якісної освіти та відповідає вимогам, встановленим законодавством та/або договором про надання освітніх послуг. Закон України «Про освіту» (п.п. 29, 30 ч.1 ст.1) Механізм побудови у закладі освіти внутрішньої системи оцінювання якості освіти Інституційний аудит Методичний інструментарій для самооцінювання вчителів у процесі професійного розвитку Розвиток професійної майстерності та креативності педагогів Інструменти самоооцінювання і взаємооцінювання вчителів української мови й літератури Показники ефективності освітньої діяльності вчителів Як оцінюють навчальне заняття в новій українській школі…
Опубліковано в
Методичні рекомендації
Четвер, 14 січня 2021 14:16
Методичний інструментарій для самооцінювання вчителів у процесі професійного розвитку
КРИТЕРІЇ ТА ПОКАЗНИКИ ПРОФЕСІЙНОГО РОЗВИТКУ МЕТОДИКИ ВИМІРУ Когнітивний Професійно-педагогічна компетентність Продуктивність професійно-педагогічної діяльності Інноваційність Методика визначення професійної компетентності педагога Методика визначення рівня професійно-педагогічної майстерності Методика «Креативний потенціал» Праксеологічний Емоційна стійкість Партнерська взаємодія та спілкування Емпатія Методика визначення рівня емоційної стабільності і здатності керування психічним самопочуттям Методика визначення стилю взаємодії в професійній діяльності Методика визначення рівня емпатії Мотиваційний Інтереси, цінності Співвідношення зовнішньої та внутрішньої мотивації Саморозвиток у професійній діяльності Методика Рокича «Ціннісні орієнтації» Методика визначення рівня мотивації професійно-педагогічної діяльності Методика «Здатність педагога до саморозвитку » ТЕСТОВІ ЗАВДАННЯ ДЛЯ СЕРТИФІКАЦІЇ ВЧИТЕЛІВ Методика «Професійна саморефлексія педагога» (автор – Л. М. Смольська) Інструкція: дайте відповідь…
Опубліковано в
Методичні рекомендації
Середа, 23 грудня 2020 14:52
Розвиток професійної майстерності та креативності педагогів
Формування вчителя можливе лише у середовищі, органічно орієнтованому на педагогічну дію. Це можливо за єдиної умови: вчитель повинен мати високий рівень розвитку педагогічної майстерності, найважливішої атрибутивної складової педагогічної дії. І.ЗЯЗЮН Поняття “професійна майстерність” використовується для відображення високого рівня володіння професійними методами, прийомами й технологіями, мистецтва в передачі знань, умінь і навичок відповідно до встановлених програм, ефективності педагогічних зусиль, що здобули заслужену суспільну оцінку. Майстерність педагога являє собою взаємозв’язок професійно значущих знань, умінь, творчих й особистісних якостей, а також набутого досвіду й позитивного ставлення до своєї професійної діяльності; гнучкість використання засвоєних методів і наявність власного стилю роботи, підвищений рівень сформованості всіх професійно…
Опубліковано в
Методичні рекомендації
Субота, 12 грудня 2020 23:16
Формування компетентностей на уроках української літератури
На сучасному етапі існує три основних підходи до розвитку освіти: з точки зору змісту освіти – знаннєвий підхід, для якого важливими є знання, які учні здобувають в школі з точки зору особливостей процесу навчання – процесуальний підхід, для якого важливими є питання організації навчання, як учні вчаться, яку інформацію засвоюють, як їх вчать учителі, як побудована пізнавальна діяльність з точки зору отриманих результатів – компетентнісний підхід, який націлює освіту на формування та розвиток базових і предметних компетентностей (знань, умінь, навичок, ставлень тощо) якими мають володіти учні після закінчення школи. Результатом такого процесу буде формування загальної компетентності людини в тих, чи…
Опубліковано в
Методичні рекомендації
Четвер, 22 жовтня 2020 07:16
ІНСТРУМЕНТИ САМОООЦІНЮВАННЯ І ВЗАЄМООЦІНЮВАННЯ ВЧИТЕЛІВ УМЛ
ПРО ОЦІНЮВАННЯ ВЧИТЕЛІВ У ВНУТРІШНІЙ СИСТЕМІ ОЦІНЮВАННЯ ЯКОСТІ ОСВІТИ ІНСТРУМЕНТИ САМОООЦІНЮВАННЯ І ВЗАЄМООЦІНЮВАННЯ І. РАМКА ПРОФЕСІЙНОГО РОЗВИТКУ Рамки професійних якостей учителя є продовженням профстандарту. Головна мета інструменту оцінювання – комплексне самооцінювання і оцінювання вчителів, яке веде до їхнього професійного зростання. Рамки професійних якостей учителя характеризують відмінного вчителя, тобто цей інструмент заплановано як мету, до якої прямує вчитель. Рамка безперервного професійного розвитку вчителів (проєкт Британської Ради та Міністерства освіти України «Післядипломна освіта вчителів англійської мови» ІІ.САМОАНАЛІЗ УРОКУ 1. Характеристика логіко-структурних, дидактичних та методичних особливостей теми уроку, відповідність її змісту навчальній програмі, за якою працює вчитель. 2. Чіткість постановки теми уроку, триєдиної…
Опубліковано в
Методичні рекомендації
Середа, 16 вересня 2020 09:19
Інституційний аудит
У 2018 р. було відмінено державну атестацію закладу освіти як форму державного нагляду (контролю) якості освіти. На заміну впровадили інституційний аудит. Які його переваги можна окреслити нині? Інституційний аудит — це комплексна зовнішня перевірка й оцінювання освітніх і управлінських процесів закладу освіти (окрім закладів вищої освіти), які стимулюють його ефективну роботу і сталий розвиток. А ще це допомога школам у підвищенні якості їхньої діяльності, новий формат об’єктивної та неупередженої партнерської співпраці, сприяння створенню умов для розвитку всіх учасників освітнього процесу та зростанню суспільної довіри до освіти. Можна окреслити кілька основних переваг. Раніше державну атестацію проводили місцеві органи управління освітою, у…
Опубліковано в
Методичні рекомендації
Субота, 08 серпня 2020 09:51
Методичні рекомендації про викладання української мови у 2020/2021 навчальному році. Додаток до листа Міністерства освіти і науки України від 11.08.2020 № 1/9-430
Методичні рекомендації про викладання української мови у 2020/2021 навчальному році У 2020/2021 навчальному році вивчення української мови здійснюватиметься за такими програмами: у 5 – 9 класах за навчальною програмою зі змінами, затвердженими наказом МОН від 07.06.2017 № 804; у 10 ‒ 11 класах – за навчальними програмами (рівень стандарту та профільний рівень), затвердженими наказом МОН від 23.10.2017 № 1407. Навчальні програми розміщені на офіційному сайті МОН за покликанням https://mon.gov.ua/ua/osvita/zagalna-serednya-osvita/navchalni-programi Звертаємо увагу, що в мовленнєвій лінії навчальної програми для 10- 11 класів подано перелік рекомендованих видів роботи, які дають змогу учням реалізувати здобуті знання на практиці. Ці види роботи забезпечують повноцінний…
Опубліковано в
Методичні рекомендації
Субота, 25 липня 2020 09:53
Методичні рекомендації про викладання української літератури у 2020/2021 навчальному році. Додаток до листа Міністерства освіти і науки України від 11.08.2020 № 1/9-430
Методичні рекомендації про викладання української літератури у 2020/2021 навчальному році У 2020/2021 навчальному році вивчення української літератури в 5 – 9 класах здійснюватиметься за навчальною програмою зі змінами, затвердженими наказом МОН від 07.06.2017 № 804; у 10-11 класах – за навчальними програмами (рівень стандарту та профільний рівень), затвердженими наказом МОН від 23.10.2017 № 1407. Навчальні програми розміщені на офіційному сайті МОН за покликанням https://mon.gov.ua/ua/osvita/zagalna-serednya-osvita/navchalni-programi Зміст навчального матеріалу передбачає текстове вивчення творів, що виділені напівжирним шрифтом, інші ж лише називаються для допомоги вчителеві під час вивчення певної теми. Крім того, для осучаснення змістового компонента, актуалізації компетентнісного підходу, надання вчителеві методичної допомоги…
Опубліковано в
Методичні рекомендації
Середа, 20 травня 2020 10:00
ПІДСУМКОВЕ ОЦІНЮВАННЯ ІЗ ЗАСТОСУВАННЯМ ДИСТАНЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ
Відповідно до листа МОН №1/9-213 від 16.04.2020 року «Щодо проведення підсумкового оцінювання та організованого завершення 2019-2020 навчального року», підсумкове оцінювання в умовах дистанційного навчання може здійснюватись в синхронному (в режимі реального часу) або асинхронному режимі. Кожен з цих варіантів має свої переваги та недоліки (як і дистанційне навчання): в синхронному режимі в усіх учнів має бути хороший зв’язок, обладнання, а платформа, яку обрав вчитель – не давати збоїв. В асинхронному режимі є ризик списування учнів та можливі проблеми з їх контролем, проте він є більш гнучким та комфортним для учнів. Для зменшення ризиків проведення підсумкового оцінювання в асинхронному режимі варто налаштувати опцію проходження…
Опубліковано в
Методичні рекомендації
Детальніше ...
Середа, 13 травня 2020 18:46
ОСОБЛИВОСТІ ДИСТАНЦІЙНОГО НАВЧАННЯ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ Й ЛІТЕРАТУРИ
ОРГАНІЗАЦІЯ НАВЧАННЯ 1. Дистанційне навчання школярів української мови й літератури повинно відбуватися відповідно до календарно-тематичних планів на ІІ семестр 2019/2020 н.р. 2. Основні форми уроків під час карантину: телеуроки, відеоуроки, дистанційні уроки. 3. Онлайн-уроки для учнів середньої ланки варто планувати після 12.00 (у дітей є шанс подивитися телеуроки). 4. Дистанційний урок онлайн (наприклад, конференція Zoom) триває не більше 30хв. Час варто розподілити так: 10 хвилин повторення вивченої теми або виклад нової теми + 20 хвилин виконання завдань. Варто суттєво зменшити кількість вправ (1-2), підготувати гугл-форму для опитування (будуть поточні оцінки). На день учень витримає не більше трьох дистанційних уроків (додайте до…
Опубліковано в
Методичні рекомендації
Неділя, 19 квітня 2020 20:02
Усе про сучасний урок
Відповідно до ролі, яка відводиться вчителю і учню, сьогодення висуває нові вимоги до уроку, який має реалізовувати компетентнісний підхід у навчанні, розв’язуючи конкретні завдання, зокрема: – підвищувати рівень умотивованості учнів: учень має чітко усвідомлювати, для чого йому потрібні чи будуть потрібні знання, отримані з того чи іншого навчального предмета, але відповідно до вікових особливостей це усвідомлення приходить тільки у старших класах, і то не завжди, тому вчитель протягом навчального процесу має звертати увагу на практичну значущість отриманих знань і навичок; – використовувати набутий учнями суб’єктивний досвід, бо саме навчання через власний життєвий досвід краще усвідомлюється і залишається у довгостроковій пам’яті; – …
Опубліковано в
Методичні рекомендації
Понеділок, 13 квітня 2020 20:38
Про формувальне оцінювання учнів 5-11 класів у системі впровадження концептуальних засад НУШ
ФОРМУВАЛЬНЕ ОЦІНЮВАННЯ ДЛЯ 5-11 КЛАСІВ Мета формувального оцінювання - не перевірка і контроль, а встановлення зворотного зв'язку вчителя з учнями. Воно передбачає надання учням підтримки, допомоги, відзначення їх успіхів, аналізу помилок, планування подальшої роботи. ЗАСТОСУВАННЯ ФОРМУВАЛЬНОГО ОЦІНЮВАННЯ УЧНІВ НА УРОЦІ визначення учнями цілей навчання (на основі теми уроку, вчитель допомагає учням визначити цілі) забезпечення учителем зворотного зв’язку організація активної та інтерактивної участі учнів під час власного процесу пізнання та обговорення його результатів забезпечення умов за яких учні будуть знати і розуміти критерії оцінювання до початку роботи над завданням на цьому етапі відбувається організація рефлексії – учні аналізують наслідки та процес…
Опубліковано в
Методичні рекомендації
Завантажити прикріплення:
Неділя, 23 лютого 2020 20:27
Як оцінюємо урок словесності
Експертна оцінка уроку української мови Клас____________ Дата _____________ Кількість учнів (присутні/відсутні) __________/__________ Учитель___________________________Категорія___________________Стаж___________ Тема уроку_____________________________________________________________________ Мета уроку____________________________________________________________________ Мета відвідування______________________________________________________________ Параметри та показники уроку Експертні висновки та пропозиції Увідно-мотиваційний етап Обґрунтоване визначення мети, завдань, типу уроку, його місця в системі уроків з теми з урахуванням: а) програмових вимог, б) змісту матеріалу, в) необхідного рівня знань і вмінь учнів, г) підготовленості класу, ґ) можливостей самого вчителя, д) прогнозів на кінцевий результат навчання активізація уваги учнів, налаштування на творчу співпрацю вчителя й учнів Операційно-пізнавальний етап Реалізація змістових ліній мовної освіти: мовно-мовленнєвої соціокультурної діяльнісної Реалізація наскрізних змістових ліній: екологічна безпека та сталий…
Опубліковано в
Методичні рекомендації